Zcela určitě. Vzhledem k růstu, dynamice změn, provázanosti jednotlivých oblastí a tlaku na snižování cen ze strany zákazníků si dnes již bez BNS ani nedovedeme představit naše fungování. Díky BNS jsme schopni v podstatě na pár kliků získat relevantní informace ve vztahu k sortimentním změnám od našich zákazníků a o jejich dopadu do našich očekávaných hospodářských výsledků. Naše uvažování se tak mohlo změnit z běžného vyhodnocování minulosti na dívání se dopředu a ovlivňování toho, co ještě ovlivnit lze.
Vše bylo velmi důsledně připraveno a naplánováno. Vlastní implementace BNS byla rozdělena na několik etap. Nejprve jsme se zaměřili na podporu controllingu a taktického plánování firmy formou ročních plánů, a to od prodeje, přes přímé náklady až po hospodářský výsledek. Poté jsme zaváděli moduly pro výrobu, kapacity, efektivnost využití výrobních zařízení (OEE) a kalkulace.
Vysoké využití vidíme především v oblasti „Prodejní výkonnosti“, a to v rovině analytické i plánovací, což obchodnímu úseku hodně pomáhá. Prostřednictvím modulu „Variabilní náklady“ pak můžeme plánovat a průběžně sledovat přímé náklady. Nesmírně důležité je pro nás pozorování a vyhodnocování trendů v oblasti celkové efektivity zařízení (OEE), s čímž nám zase pomáhá funkcionalita modulu „Výroba a kapacity“. O dalších finančních modulech, které máme, („Fixní náklady“, „Hospodářský výsledek“, „Manažerské finanční pohledy“) ani nehovořím, ty přinášejí controllingu každodenní potravu.
Třešničkou na dortu jsou pak průřezové ukazatelé KPI z komponenty BNS SX pro strategické řízení a podporu metodologie BSC. Zde se nám podařilo nastavit klíčová KPI nejen na úrovni vyhodnocování firmy jako celku, nýbrž i pro každý útvar, resp. provoz. To nám poskytuje flexibilní pohled na celek i jednotlivé úseky. Při prezentaci výsledků a KPI nám hodně pomohl přechod na poslední verzi BNS 4.0 a grafické možnosti webového klienta.
Jednoznačně pozitivně. V těchto dynamických časech se potřebné informace měnily v podstatě ze dne na den a bylo potřeba reagovat bez zbytečného zdržení, které by mohlo být způsobeno např. rozdílnými daty napříč útvary. Mohli jsme se soustředit už jen na to, jak si daná data vyložit a jak na ně reagovat.
Běžní uživatelé jsou především z řad managementu, vedoucích provozů či pracovníků controllingu. Zároveň jsou organizovány každoměsíční porady, kde se naplňování ukazatelů BSC probírá v širším plénu. Informace jsou k dispozici zároveň přímo na provozech.
Díky využití propojení běžné části BNS s částí SX (tj. s modulem BSC) získají jednotliví vedoucí rychle informaci o hlavních ukazatelích a nemusí nikam proklikávat, nikde se doptávat apod. A v případě, že nějaká oblast nevychází (normy spotřeb, překročené náklady, nesplněné plány prodeje apod.) je schopen dostat se dvěma kliky myší do detailního pohledu v běžné analytické části BNS. To je přesná ukázka pokračující digitalizace – žádní „nachystávači“ materiálů, analýz či kopírovači excelů, které jsou v momentě doručení vlastně již zastaralé. Uživatel informace si vše zjistí jednoduše sám.
Bylo opravdu náročné zavádět BSC a zároveň v průběhu dvou let jako firma vyrůst o 60 % obratu až k úrovni přes 1,6 miliardy Kč tržeb. Na druhou stranu pro další rozvoj byla implementace daného řešení nutná.
Troufám si tvrdit, že ano. Díky BNS a BSC se dokážeme věnovat především poradenství těm, kteří mají možnost ovlivnit budoucí výsledky naší společnosti. Všechna data jsou totiž logicky uspořádána, zapadají do sebe a navíc jsou k dispozici mnohem rychleji. Odpadla složitá lidská práce v Excelu a k analýze stačí často jeden proklik. Výrazně se snížilo riziko chyb. A protože i při plánování tu největší dřinu převzal chytrý software, dokážeme jít do mnohem většího detailu, na který dříve nebyl prostor. Z takové práce pak máme samozřejmě i mnohem lepší pocit.
Jednoznačně to je výhoda. Můžeme operativně vyhodnocovat data z různých oblastí a ve vzájemných souvislostech (viz. již výše zmíněné oblasti prodeje, financí, nákladů, OEE aj.) a současně i rychle do plánů promítnout změny – variantní scénáře (výhledy) dalšího možného vývoje.
Směřujeme k dalšímu záměru, resp. lepší podpoře řízení podle dat v oblasti nákupu, zřejmě se tedy v nejbližší době pustíme i do implementace tohoto modulu. Pokud bych však měl odpovědět obecněji, tak je to samozřejmě zvyšování dostupnosti BNS a dat potřebných pro řízení. Chceme, aby BNS postupně využíval nejen top management a controlling, nýbrž i lidé v pozicích středního a nižšího managementu.
Pandemie, kterou si letos procházíme, urychlila a prohloubila spodní fázi hospodářského cyklu, nicméně určité ochlazení se obecně čekalo tak jako tak. Z tohoto pohledu to pro mě není zásadně nová informace, která by vedla k přehodnocení dosud používaných nástrojů.
Přečtěte si novinky z oblasti finančního plánování a BI zpracování dat, ale i pozvánky na zajímavé akce a webináře. Inspirativní obsah vám zašleme maximálně 4x do roka.
Přečtěte si novinky z oblasti finančního plánování a BI zpracování dat, ale i pozvánky na zajímavé akce a webináře. Inspirativní obsah vám zašleme maximálně 4x do roka.
© 2023 INEKON SYSTEMS s.r.o., člen skupiny ABRA Holding, Jeremiášova 1422/7b, 155 00, Praha 13, Česká republika, IČO: 27252167. Informace o zpracování osobních údajů.