REFERENCE

DOTYKAČKA: Každý zákazník je jiný a každý může použít naše řešení jinak.

O společnosti Dotykačka:

V Dotykačce vyvíjíme a prodáváme multifunkční pokladní systém, včetně hardwaru. K tomu nabízíme i vlastní platební řešení Dotypay. V současné době působíme v České republice, na Slovensku a v Polsku a dohromady na těchto trzích máme přes 20 tisíc zákazníků.

Naším hlavním cílem je zjednodušovat malým a středním firmám podnikání. Máme vizi, že pokladní systém by měl být mozkem malých a středních společností. Mělo by to být místo, kde se budou sbíhat veškerá data související s byznysem. Od transakcí a způsobů placení přes vývoj marže a optimalizaci ceny až po řízení věrnostních programů, rezervací, podkladů pro účetnictví atd. Dotykačka tohle všechno i mnohem víc umí díky desítkám svých funkcí – aktuálně jich nabízíme přes 70 a systém se neustále dále vyvíjí.

Ohromnou výhodou Dotykačky je také to, že není uzavřená. Naopak umožňuje nejrůznější integrace s dalšími službami. Spolupracujeme tak například s firmami v oblasti rozvozových služeb nebo věrnostních programů, ale i mnohými dalšími. Ve výsledku tak svým zákazníkům šetříme čas i peníze. Díky nám mají o všem dokonalý přehled. Reporty, dashboardy i své důležité KPIs mají přehledně k dispozici na pár kliknutí.

Každý zákazník je ale jiný a každý naše řešení používá trochu jinak. Ani data z pokladního systému tak nejsou vždy jednotně strukturovaná. I proto jsme začali používat Tableau od INEKON SYSTEMS, které nám v této oblasti úspěšně pomáhá.

Co s Tableau momentálně řešíte?

V Tableau nás zaujalo několik skvělých nových funkcí, jako jsou filter optimizer, relation update, přesun sloupců ve View data a Road data security. Již brzy se je budeme snažit implementovat do našeho řešení.

Jak s daty pracujete?

Analyzujeme spoustu údajů z různých zdrojů: interní data obchodního týmu, týkající se našich vlastních objednávek, data z technické podpory vyplývající z příchozích hovorů, aktivity na callcentru i marketingové statistiky týkající se návštěvnosti eshopu, segmentace zákazníků nebo directmailingu.

Pochopitelně analyzujeme i to, jak s naším produktem pracují zákazníci. Jestli například při ovládání a používání pokladního systému netápou. Obsluha totiž musí být maximálně efektivní a uživatelsky přívětivá, takže na základě této zpětné vazby produkt optimalizujeme.

Před pěti lety pro nás byly veškeré otázky ohledně zboží, zákazníků nebo práce s pokladnou velmi složité. Jejich zpracování nám zabralo hodně času, třeba i týden. Dnes – díky Tableau – je to práce maximálně na několik hodin. Úspora času je zde obrovská. Agenda i kvůli Covidu hodně vzrostla, ale paradoxně nás také posunula dál.

Za pochodu jsme se naučili pracovat například s vývojem tržeb nebo s návštěvností v gastronomii jako celku, a díky tomu jsme průběžně získávali informace důležité k dalšímu rozhodování ve společností. Pravidelně spolupracujeme i s velkými dodavateli a poskytujeme jim anonymizovaná a agregovaná data ilustrující vývoj gastronomie na území České republiky.

Mít data nerozklíčovatelná do úrovně konkrétního zákazníka je pro nás jedním z nejdůležitějších stavebních pilířů bezpečnosti práce a bezpečnostních podmínek. Naše zákaznická data jsou vždy poskytována jen jako souhrnně celek, aby z nich nešly odvodit jmenovité informace za konkrétní zákazníky.

Co přináší BI data?

Big data nám poskytují tržní přehledy, které nás třeba ještě před pěti lety stály i týdny času. Navíc tou dobou hodně korporací preferovalo prezentace před reporty a pokročilými BI nástroji. Lidé na práci s big daty nebyli zvyklí – což platilo pro nás i pro druhou stranu. Díky Tableau serveru jsme ale dokázali naši práci v této oblasti podstatně zrychlit a optimalizovat. Obsloužíme tak mnohem víc zákazníků, kterým můžeme nabídnout nepřeberné množství nových pohledů na aktuální problematiku. A také se snažíme je v tomto prostředí vzdělávat a posouvat dále.

V oblasti strategických dat využíváme statistiky také pro oblast PR a vykreslení širších návaznosti kolem vývoje trhu. Tvoříme cenové mapy, sledujeme vývoj cen v čase a proměny chování trhu. V současné době, kdy nás média často informují o skokovém zvýšení cen například o 50 %, umíme rychle vyhodnotit, že se nejedná o globální data, ale často jde jen o lokální zdražení na základě informací ze dvou tří provozoven.

Díky Tableau také snadno umíme zjistit, jak obchodníci reagují v případě, že dodavatel zdražuje zboží. Vidíme, jak se toto zdražení projevuje u jednotlivých prodejců po týdnu, měsíci nebo jestli ještě po roce existuje někdo, kdo na změnu ceny nezareagoval. To vše jsou informace, které zajímají především výrobce a dodavatele, kteří se nás na ně ptají. Je to i konkurenční výhoda pro naše zákazníky, kteří si mohou ověřit průměrnou cenu výrobku nebo služby například ve svém okolí. Díky tomu lze například zjistit, jestli je třeba jejich cena polévky konkurenceschopná.

Přidaná hodnota pro koncového zákazníka (ve smyslu provozovny, která využívá náš pokladní systém) je pro nás vždy na prvním místě. Aktuálně pro tyto zákazníky připravujeme zdokonalení datového reportingu, neboť i drobní podnikatelé si uvědomují, že v datech je obrovská hodnota, přestože ji ne všichni již umí správně využít.

Jak data sbíráte?

Data sbíráme z našeho interního CRM systému, Google Analytics, z našich vlastních aktivit a zjištění a samozřejmě i ze záznamů, které generuje pokladní systém. Fungujeme na nejrůznějších databázích a data poté centralizujeme a vytváříme na úrovni databáze samostatný datový zdroj pro Tableau server, kde následně nastavíme automatický reporting. Samozřejmostí je pokročilé zabezpečení databáze a omezení přístupu jen pro vybrané analytiky. Jakékoliv další výstupy probíhají nad anonymizovanými metadaty, nad kterými pak běží jednotlivé dashboardy pro interní potřebu, naše zákazníky nebo obchodní partnery.

V dnešní době máme 90 % všech výstupů řešených právě přes Tableau. Proto provozujeme i vlastní Tableau server, kam směřujeme licencované přístupy jednotlivých zájemců o datový reporting.

Celé nastavení těchto procesů, a především přesvědčování zákazníků, aby dali šanci novému způsobu reportů, trvalo o něco déle, než jsme předpokládali. Ještě v roce 2020 nám chodily poptávky na prezentace a excelové tabulky. Postupně jsme ale i velké korporace přesvědčili o výhodách živých online dat a dostupnosti informací na pár kliknutí, na rozdíl od rozsáhlých statických prezentací či tabulek. Určitě tomu pomohla i doba Covidu, kdy se vše zrychlovalo a pro všechny zde byla nutnost se naučit fungovat vzdáleně. Rovněž nám hodně pomohl INEKON SYTSEMS, který vzdělává svoje zákazníky a snaží se jim ukázat, jak s tady pracovat efektivně a maximálně je zpřehlednit a vytěžit.

Jaké máte zázemí?

V současné době máme vlastní Tableau server. Vedle toho využíváme i analytiky s desktopovou Tableau verzí, kteří vytváří reporty, nastavují propojení, můstky a oprávnění. Pro interní management využíváme Explorer licence, kde si management může svoje dashborady dotvořit dle potřeby. A následně používáme Viewer licence pro naše klienty či běžné uživatele. Důležité je zmínit, že veškerá data pro naše klienty zůstávají z hlediska bezpečnosti u nás. Klientům zřizujeme licencovaný přístup. Zvažovali jsme několik variant, ale tato se nám ukázala jako nejlepší. I v tom je velký přínos Tableau. Má již zabudované nástroje pro bezpečné sdílení a publikaci dat.

Proč jsme si vybrali zrovna Tableau?

Samozřejmě jsme procházeli více systémů. Nakonec jsme vybírali mezi Tableau a Power BI. Tableau má z našeho pohledu podstatně lépe zpracovanou vizualizaci dat. Získalo si nás i lepší konektivitou a komunikací se serverem, a v konečném důsledku i celkovou cenovou politiku. Také se nám líbilo množství předpřipravených konektorů.

Našimi požadavky bylo mít jen jeden snadno obsluhovatelný nástroj na čištění dat a automatizaci výstupů, který bude mít interní vizuální editor a zabezpečené datové úložiště. Všechno tohle Tableau splňuje. Dále pro nás bylo důležité, aby měl nástroj podporu v České republice. I zde bylo Tableau díky autorizovanému partnerovi INEKON SYSTEMS jasným vítězem.

Velmi nás těší, že se Tableau s každou novou verzí posouvá dál a dál. To nám umožňuje se z čištění dat přesunout spíše k jejich interpretaci. S Tableau jsme získali nástroj, díky kterému máme jednoznačně více času. Odpadly problémy s velkými soubory, dlouhým načítáním a kolapsech při jejich otevírání. Díky tomu jsme spokojenější nejen my, ale i naši zákazníci.

Co jste s Tableau získali?

Práce je pro nás mnohem efektivnější a zábavnější. Vše si navíc zajistíme sami bez nutnosti čekání na naprogramování dalších konektorů, přípravy specifických reportů z externích databází či CRM. Automatickým reportingem jsme minimalizovali zbytečnou administrativu i opakující se činnosti, díky čemuž jsme po nasazení Tableau nemuseli zvyšovat počet zaměstnanců. To je další nesporná výhoda. Efektivita celého řešení je velmi dobrá a v průběhu let, kdy Tableau používáme, neustále stoupá. Věříme, že i nadále budou přibývat nové užitečné funkcionality.

Co s Tableau plánujete do budoucnosti?

Do budoucna určitě zvažujeme možnosti Tableau embed-it do našich řešení a tak pokročilejší reporting pro některé zákazníky. Chceme své zákazníky také nadále vzdělávat v oblasti práce s jejich vlastními daty a třeba i za využití nástrojů BI.

Vladimír Sirotek

Ředitel rozvoje produktu a služeb Dotykačka ČR s. r. o.

Řídí společnost Dotypos Analytics (součást holdingu Dotykačka), která se zabývá procesy kolem zpracování dat, přípravy, interpretace a komunikace datových výstupů směrem ke klientům.

Napište nám

Napište mi „HH“

Newsletter

Přečtěte si novinky z oblasti finančního plánování a BI zpracování dat, ale i pozvánky na zajímavé akce a webináře. Inspirativní obsah vám zašleme maximálně 4x do roka.

Newsletter

Přečtěte si novinky z oblasti finančního plánování a BI zpracování dat, ale i pozvánky na zajímavé akce a webináře. Inspirativní obsah vám zašleme maximálně 4x do roka.

© 2023 INEKON SYSTEMS s.r.o., člen skupiny ABRA Holding, Jeremiášova 1422/7b, 155 00, Praha 13, Česká republika, IČO: 27252167. Informace o zpracování osobních údajů.

Chci více informací / More information